Wortelkanaalbehandeling

tandarts bilthoven

Wortelkanaalbehandeling

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels zitten onder het tandvlees in het kaakbot verankerd. In iedere wortel loopt een wortelkanaal met daarin bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten, ook wel pulpa genoemd.

Wanneer er een ontsteking in het wortelkanaal is, of wanneer er een ontsteking dreigt te ontstaan, zal de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoeren.

Een ontsteking in het wortelkanaal kan het gevolg zijn van tandbederf of een lekkende vulling. Door een harde klap op de tand of de kies kan de inhoud van het wortelkanaal ook gaan ontsteken. Een dergelijke ontsteking kan voor hevige tand- of kiespijn zorgen, aangezien het pulpa onder andere bestaat uit zenuwvezels.

In sommige gevallen zult u geen directe pijnklachten hebben, maar kunt u gevoeligheid bij druk op de kies of tand bij warmte of kou ervaren.

Behandeling

In alle gevallen zal de infectie bestreden moeten worden, anders kan het omliggende weefsel ook ontstoken raken. De tandarts zal de wortelkanaalbehandeling uitvoeren onder plaatselijke verdoving, zodat u vrijwel niets voelt. Het wortelkanaal wordt schoongemaakt, de bacteriën zoveel mogelijk verwijderd en met een vulling tot aan de wortelpunt wordt het wortelkanaal afgesloten.

Door de reiniging van de kanalen wordt de oorzaak van de ontsteking weggenomen en kan het lichaam deze ontsteking genezen.

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Goed nieuws! Wij nemen nieuwe patiënten aan.

Klik op de knop hieronder voor meer informatie.